philosophy 版 (精华区)

发信人: thwinson (新世纪孤独), 信区: philosophy
标  题: 11
发信站: 听涛站 (Wed Jan  3 11:18:43 2001), 转信

imposed by nature as productive labour itself. Hence, forms of social produc
tion that preceded the bourgeois form are treated by the bourgeoisie in much
 the same way as the Fathers of the Church treated pre-Christian religions.(
31*)   To what extent some economists are misled by the fetish inherent in c
ommodities, or by the objective appearance of the social characteristics of 
labour, is shown, amongst other ways, by the dull and tedious quarrel over t
he part played by Nature in the formation of exchange value. Since exchange 
value is a definite social manner of expressing the amount of labour bestowe
d upon the object, Nature has no more to do with it than it has in fixing th
e course of exchange.   The mode of production in which the product takes th
e form of a commodity, or is produced directly for exchange, is the most gen
eral and most embryonic form of bourgeois production. It therefore makes its
 appearance at an early date in history, though not in the same predominatin
g and characteristic manner as now-a-days. Hence its fetishistic character i
s comparatively easy to discern. But when we come to more concrete forms, ev
en this appearance of simplicity vanishes. Whence arose the illusions of the
 monetary system? To it gold and silver, when serving as money, did not repr
esent a social relation between producers, but were natural objects with str
ange social properties. And modern economy, which looks down with such disda
in on the monetary system, does not its superstition come out as clear as no
on-day, whenever it treats of capital? How long is it since economy discarde
d the physiocratic illusion, that rents grow out of the soil and not out of 
society?   But not to anticipate, we will content ourselves with yet another
 example relating to the commodity form. Could commodities themselves speak,
 they would say: Our use-vale may be a thing that interests men. It is no pa
rt of us as objects. What, however, does belong to us as objects, is our val
ue. Our natural intercourse as commodities proves it. In the eves of each ot
her we are nothing but exchange values. Now listen how those commodities spe
ak through the mouth of the economist. "Value" -- (i.e., exchange value) "is
 a property of things, riches" -- (i.e., use-value) "of man. Value, in this 
sense, necessarily implies exchanges, riches do not."(32*) "Riches" (use-val
ue) "are the attribute of men, value is the attribute of commodities. A man 
or a community is rich, a pearl or a diamond is valuable... A pearl or a dia
mond is valuable" as a pearl or diamond.(33*) So far no chemist as ever disc
overed exchange value either in a pearl or a diamond. The economical discove
rs of this chemical element, who by-the-bye lay special claim to critical ac
umen, find however that the use-value of objects belongs to them independent
ly of their material properties, while their value, on the other hand, forms
 a part of them as objects. What confirms them in this view, is the peculiar
 circumstances that the use-value of objects is realised without exchange, b
y means of a direct relation between the objects and man, while, on the othe
r hand, their value is realized only by exchange, that is, by means of a soc
ial process. Who fails here to call to mind our good friend, Dogberry, who i
nforms neighbour Seacoal that, "To be a well-favoured man is the gift of for
tune; but reading and writing comes by nature." (34*)
   NOTES:
1. Karl Marx, "A Contribution to the Critique of Political Economy" 1859, Lo
ndon, p. 19.
2. "Desire implies want; it is the appetite of the mind, and as natural as h
unger in the body... The greater number (of things) have their value from su
pplying the wants of the mind." Nicolas Barbon: "A Discourse on coining the 
new money lighter, in answer to Mr. Locke's Considerations" etc. London, 169
6, p. 2, 3.
3. "Things have an intrinsick virtue" (this is Barbon's special term for val
ue in use) "which in all places have the same virtue; as
the loadstone to attract iron." (l.c. p. 6). the property which the magnet p
ossesses of attracting iron, became of use only after by means of that prope
rty the polarity of the magnet had been discovered.
4. "The natural worth of anything consists in its fitness to supply the nece
ssities, or serve the conveniences of human life." (John Locke, "Some Consid
erations on the consequences of the lowering of interest, 1691," in Works Ed
it. London, 1777. Vol. II, p. 28.) In English writers of the 17th century we
 frequently find "worth" in the sense of value in use, and "value" in the se
nse of exchange value. This is quite in accordance with the spirit of a lang
uage that likes to use a Teutonic word for the actual thing, and a Romance w
ord for its reflexion.
5. In bourgeois societies the economical fictio juris prevails, that every o
ne, as a buyer, possesses an encyclopaedic knowledge of commodities.
6. "La valeur consiste dans le rapport d'echange qui se trouve entre telle c
hose et telle autre, entre telle mesure d'une production, et telle mesure d'
une autre." (Le Trosne: De l'Interet Social. Physiocrates, Ed. Dalre, Paris,
 1846, p. 889.)
7. "Nothing can have an intrinsick value." (N. Barbon, l.c., p. 6) or as But
ler says --
"The value of a thing
 Is just as much as it will bring."
8. N. Barbon, l.c., p. 53 and 7.
9. "The value of them (the necessaries of life), when they are exchanged the
 one for another, is regulated by the quantity of labour necessarily require
d, and commonly taken in producing them." (Some Thoughts on the Interest of 
Money in general and particularly in the Publick Funds, etc., London, p. 36)
 This remarkable anonymous work, written in the last century bears no date. 
It is clear, however, from internal evidence, that it appeared in the reign 
of George II, about 1739 or 1740.
10. "Toutes les productions d'un meme genre ne forment proprement qu'une mas
se, dont le pris se determine en general et sans egard aux circonstances par
ticulieres." (Le Trosne, l.c., p. 893.)
11. K. Marx, l.c., p. 24.
12. Tutti i fenomeni dell' universo, sieno essi prodotti della mano, dell' u
omo, ovvero delle universali leggi della fisica, non ci danno idea di attual
e creazione, ma unicamente di una modificazione della materia. Accostare e s
eparare sono gli unici elementi che l'ingegno umano ritrova analizzando l'id
ea della riproduzione: e tanto e riproduzione di valore (value in use, altho
ugh Verri in this passage of his controversy with the Physiocrats is not him
self quite certain of the kind of value he is speaking of) e di ricchezze se
 la terra l'aria e l'acqua ne' campi si trasmutino in grano, come se colla m
ano dell' uomo il glutine di un insetto si trasmuti in velluto ovvero alcuni
 pezzetti di metallo si organizzino a formare una ripetizione."Pietro Verri.
 "Meditazioni sulla Economia Politica" [first printed in 1773] in Custodi's 
edition of the Italian Economists, Parte Moderna, t. xv. p. 22.
 13. Comp. Hegel, Philosophie des Rechts, Berlin, 1840, p. 250 section 190.
14. The reader must note that we are not speaking here of the wages or value
 that the labourer gets for a given labour time, but of the value of the com
modity in which that labour time is materialized. Wages is a category that, 
as yet, has no existence at the present stage of our investigation.
15. In order to prove that labour alone is that all-sufficient and real meas
ure, by which at all times the value of all commodities can be estimated and
 compared, Adam Smith says, "Equal quantities of labour must at all times an
d in all places have the same value for the labourer. In his normal state of
 health, strength and activity, and with the average degree of skill that he
 may possess, he must always give up the same portion of his rest, his freed
om, and his happiness." (Wealth of Nations, b. I. ch. v.) On the one hand, A
dam Smith here (but not everywhere) confuses the determination of value by m
eans of the quantity of labour expended in the production of commodities, wi
th the determination of the values of commodities by means of the value of l
abour, and seeks in consequence to prove that equal quantities of labour hav
e always the same value. On the other hand, he has a presentiment, that labo
ur, so far as it manifests itself in the value of commodities, counts only a
s expenditure of labour power, but he treats this expenditure as the mere sa
crifice of rest, freedom, and happiness, not as the same time the normal act
ivity of living being. But then, he has the modern wage-labourer in his eye.
 Much more aptly, the anonymous predecessor of Adam Smith, quoted above in N
ote 1, p. 6, says, "one man has employed himself a week in providing this ne
cessary of life and he that gives him some other in exchange, cannot make a 
better estimate of what is a proper equivalent, than by computing what cost 
him just as much labour and time; which in effect is no more than exchanging
 one man's labour in one thing for a time certain, for another man's labour 
in another thing for the same time." (l.c. p. 39) [The English language has 
the advantage of possessing different words for the two aspects of labour he
re considered. The labour which creates Use-Value, and counts quilitatively,
 is Work, as distinguished from Labour; that which creates Value and counts 
quantitatively, is Labour as distingiushed from Work. - ED.]
16. The few economists, amongst whom is S. Bailey, who have occupied themsel
ves with the analysis of the form of value, have been unable to arrive at an
y result, first, because they confuse the form of value with value itself; a
nd second, because, under the coarse influence of the practical bourgeois, t
hey exclusively give their attention to the quantitative side of the questio
n. "The command of quantity... constitutes value." (Money and its Vicissitud
es." London, 1837, p. 11. by B. Bailey.
17. The celebrated Franklin, one of the first economists after Wm. Petty, wh
o saw through the nature of value, says: "Trade in general being nothing els
e but the exchange of labour for labour, the value of all things is... must 
justly measured by labour." (The Works of B. Franklin, etc., edited by Spark
s, Boston, 1836, vol. II, p.
--
别梦依依到谢家
小廊回合曲阑斜
多情只有春庭月
犹为离人照落花

爱与不爱是最痛苦的徘徊※ 来源:.听涛站 cces.net.[FROM: 匿名天使的家]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:1.781毫秒