foreign_lg 版 (精华区)

发信人: warmblue (温和的), 信区: foreign_lg
标  题: Chapter XXI
发信站: 听涛站 (2001年11月11日01:03:48 星期天), 站内信件

    Chapter XXI
    IN WHICH THE MASTER OF THE "TANKADERE" RUNS GREAT RISK OF
 LOSING A REWARD OF TWO HUNDRED POUNDS
     This voyage of eight hundred miles was a perilous ventur
e on a craft of twenty tons, and at that season of the year. 
The Chinese seas are usually boisterous, subject to terrible 
gales of wind, and especially during the equinoxes; and it wa
s now early November.
    It would clearly have been to the master's advantage to c
arry his passengers to Yokohama, since he was paid a certain 
sum per day; but he would have been rash to attempt such a vo
yage, and it was imprudent even to attempt to reach Shanghai.
 But John Bunsby believed in the Tankadere, which rode on the
 waves like a seagull; and perhaps he was not wrong.
    Late in the day they passed through the capricious channe
ls of Hong Kong, and the Tankadere, impelled by favourable wi
nds, conducted herself admirably.
    "I do not need, pilot," said Phileas Fogg, when they got 
into the open sea, "to advise you to use all possible speed."

    "Trust me, your honour. We are carrying all the sail the 
wind will let us. The poles would add nothing, and are only u
sed when we are going into port."
    "Its your trade, not mine, pilot, and I confide in you."
    Phileas Fogg, with body erect and legs wide apart, standi
ng like a sailor, gazed without staggering at the swelling wa
ters. The young woman, who was seated aft, was profoundly aff
ected as she looked out upon the ocean, darkening now with th
e twilight, on which she had ventured in so frail a vessel. A
bove her head rustled the white sails, which seemed like grea
t white wings. The boat, carried forward by the wind, seemed 
to be flying in the air.
    Night came. The moon was entering her first quarter, and 
her insufficient light would soon die out in the mist on the 
horizon. Clouds were rising from the east, and already overca
st a part of the heavens.
    The pilot had hung out his lights, which was very necessa
ry in these seas crowded with vessels bound landward; for col
lisions are not uncommon occurrences, and, at the speed she w
as going, the least shock would shatter the gallant little cr
aft.
    Fix, seated in the bow, gave himself up to meditation. He
 kept apart from his fellow-travellers, knowing Mr. Fogg's ta
citurn tastes; besides, he did not quite like to talk to the 
man whose favours he had accepted. He was thinking, too, of t
he future. It seemed certain that Fogg would not stop at Yoko
hama, but would at once take the boat for San Francisco; and 
the vast extent of America would ensure him impunity and safe
ty. Fogg's plan appeared to him the simplest in the world. In
stead of sailing directly from England to the United States, 
like a common villain, he had traversed three quarters of the
 globe, so as to gain the American continent more surely; and
 there, after throwing the police off his track, he would qui
etly enjoy himself with the fortune stolen from the bank. But
, once in the United States, what should he, Fix, do? Should 
he abandon this man? No, a hundred times no! Until he had sec
ured his extradition, he would not lose sight of him for an h
our. It was his duty, and he would fulfil it to the end. At a
ll events, there was one thing to be thankful for; Passeparto
ut was not with his master; and it was above all important, a
fter the confidences Fix had imparted to him, that the servan
t should never have speech with his master.
    Phileas Fogg was also thinking of Passepartout, who had s
o strangely disappeared. Looking at the matter from every poi
nt of view, it did not seem to him impossible that, by some m
istake, the man might have embarked on the Carnatic at the la
st moment; and this was also Aouda's opinion, who regretted v
ery much the loss of the worthy fellow to whom she owed so mu
ch. They might then find him at Yokohama; for, if the Carnati
c was carrying him thither, it would be easy to ascertain if 
he had been on board.
    A brisk breeze arose about ten o'clock; but, though it mi
ght have been prudent to take in a reef, the pilot, after car
efully examining the heavens, let the craft remain rigged as 
before. The Tankadere bore sail admirably, as she drew a grea
t deal of water, and everything was prepared for high speed i
n case of a gale.
    Mr. Fogg and Aouda descended into the cabin at midnight, 
having been already preceded by Fix, who had lain down on one
 of the cots. The pilot and crew remained on deck all night.
    At sunrise the next day, which was 8th November, the boat
 had made more than one hundred miles. The log indicated a me
an speed of between eight and nine miles. The Tankadere still
 carried all sail, and was accomplishing her greatest capacit
y of speed. If the wind held as it was, the chances would be 
in her favour. During the day she kept along the coast, where
 the currents were favourable; the coast, irregular in profil
e, and visible sometimes across the clearings, was at most fi
ve miles distant. The sea was less boisterous, since the wind
 came off land--a fortunate circumstance for the boat, which 
would suffer, owing to its small tonnage, by a heavy surge on
 the sea.
    The breeze subsided a little towards noon, and set in fro
m the south-west. The pilot put up his poles, but took them d
own again within two hours, as the wind freshened up anew.
    Mr. Fogg and Aouda, happily unaffected by the roughness o
f the sea, ate with a good appetite, Fix being invited to sha
re their repast, which he accepted with secret chagrin. To tr
avel at this man's expense and live upon his provisions was n
ot palatable to him. Still, he was obliged to eat, and so he 
ate.
    When the meal was over, he took Mr. Fogg apart, and said,
 "sir"--this "sir" scorched his lips, and he had to control h
imself to avoid collaring this "gentleman"--"sir, you have be
en very kind to give me a passage on this boat. But, though m
y means will not admit of my expending them as freely as you,
 I must ask to pay my share--"
    "Let us not speak of that, sir," replied Mr. Fogg.
    "But, if I insist--"
    "No, sir," repeated Mr. Fogg, in a tone which did not adm
it of a reply. "This enters into my general expenses."
    Fix, as he bowed, had a stifled feeling, and, going forwa
rd, where he ensconced himself, did not open his mouth for th
e rest of the day.
    Meanwhile they were progressing famously, and John Bunsby
 was in high hope. He several times assured Mr. Fogg that the
y would reach Shanghai in time; to which that gentleman respo
nded that he counted upon it. The crew set to work in good ea
rnest, inspired by the reward to be gained. There was not a s
heet which was not tightened not a sail which was not vigorou
sly hoisted; not a lurch could be charged to the man at the h
elm. They worked as desperately as if they were contesting in
 a Royal yacht regatta.
    By evening, the log showed that two hundred and twenty mi
les had been accomplished from Hong Kong, and Mr. Fogg might 
hope that he would be able to reach Yokohama without recordin
g any delay in his journal; in which case, the many misadvent
ures which had overtaken him since he left London would not s
eriously affect his journey.
    The Tankadere entered the Straits of Fo-Kien, which separ
ate the island of Formosa from the Chinese coast, in the smal
l hours of the night, and crossed the Tropic of Cancer. The s
ea was very rough in the straits, full of eddies formed by th
e counter-currents, and the chopping waves broke her course, 
whilst it became very difficult to stand on deck.
    At daybreak the wind began to blow hard again, and the he
avens seemed to predict a gale. The barometer announced a spe
edy change, the mercury rising and falling capriciously; the 
sea also, in the south-east, raised long surges which indicat
ed a tempest. The sun had set the evening before in a red mis
t, in the midst of the phosphorescent scintillations of the o
cean.
    John Bunsby long examined the threatening aspect of the h
eavens, muttering indistinctly between his teeth. At last he 
said in a low voice to Mr. Fogg, "Shall I speak out to your h
onour?"
    "Of course."
    "Well, we are going to have a squall."
    "Is the wind north or south?" asked Mr. Fogg quietly.
    "South. Look! a typhoon is coming up."
    "Glad it's a typhoon from the south, for it will carry us
 forward."
    "Oh, if you take it that way," said John Bunsby, "I've no
thing more to say." John Bunsby's suspicions were confirmed. 
At a less advanced season of the year the typhoon, according 
to a famous meteorologist, would have passed away like a lumi
nous cascade of electric flame; but in the winter equinox it 
was to be feared that it would burst upon them with great vio
lence.
    The pilot took his precautions in advance. He reefed all 
sail, the pole-masts were dispensed with; all hands went forw
ard to the bows. A single triangular sail, of strong canvas, 
was hoisted as a storm-jib, so as to hold the wind from behin
d. Then they waited.
    John Bunsby had requested his passengers to go below; but
 this imprisonment in so narrow a space, with little air, and
 the boat bouncing in the gale, was far from pleasant. Neithe
r Mr. Fogg, Fix, nor Aouda consented to leave the deck.
    The storm of rain and wind descended upon them towards ei
ght o'clock. With but its bit of sail, the Tankadere was lift
ed like a feather by a wind, an idea of whose violence can sc
arcely be given. To compare her speed to four times that of a
 locomotive going on full steam would be below the truth.
    The boat scudded thus northward during the whole day, bor
ne on by monstrous waves, preserving always, fortunately, a s
peed equal to theirs. Twenty times she seemed almost to be su
bmerged by these mountains of water which rose behind her; bu
t the adroit management of the pilot saved her. The passenger
s were often bathed in spray, but they submitted to it philos
ophically. Fix cursed it, no doubt; but Aouda, with her eyes 
fastened upon her protector, whose coolness amazed her, showe
d herself worthy of him, and bravely weathered the storm. As 
for Phileas Fogg, it seemed just as if the typhoon were a par
t of his programme.
    Up to this time the Tankadere had always held her course 
to the north; but towards evening the wind, veering three qua
rters, bore down from the north-west. The boat, now lying in 
the trough of the waves, shook and rolled terribly; the sea s
truck her with fearful violence. At night the tempest increas
ed in violence. John Bunsby saw the approach of darkness and 
the rising of the storm with dark misgivings. He thought awhi
le, and then asked his crew if it was not time to slacken spe
ed. After a consultation he approached Mr. Fogg, and said, "I
 think, your honour, that we should do well to make for one o
f the ports on the coast."
    "I think so too."
    "Ah!" said the pilot. "But which one?"
    "I know of but one," returned Mr. Fogg tranquilly.
    "And that is--"
    "Shanghai."
    The pilot, at first, did not seem to comprehend; he could
 scarcely realise so much determination and tenacity. Then he
 cried, "Well--yes! Your honour is right. To Shanghai!"
    So the Tankadere kept steadily on her northward track.
    The night was really terrible; it would be a miracle if t
he craft did not founder. Twice it could have been all over w
ith her if the crew had not been constantly on the watch. Aou
da was exhausted, but did not utter a complaint. More than on
ce Mr. Fogg rushed to protect her from the violence of the wa
ves.
    Day reappeared. The tempest still raged with undiminished
 fury; but the wind now returned to the south-east. It was a 
favourable change, and the Tankadere again bounded forward on
 this mountainous sea, though the waves crossed each other, a
nd imparted shocks and counter-shocks which would have crushe
d a craft less solidly built. From time to time the coast was
 visible through the broken mist, but no vessel was in sight.
 The Tankadere was alone upon the sea.
    There were some signs of a calm at noon, and these became
 more distinct as the sun descended toward the horizon. The t
empest had been as brief as terrific. The passengers, thoroug
hly exhausted, could now eat a little, and take some repose.
    The night was comparatively quiet. Some of the sails were
 again hoisted, and the speed of the boat was very good. The 
next morning at dawn they espied the coast, and John Bunsby w
as able to assert that they were not one hundred miles from S
hanghai. A hundred miles, and only one day to traverse them! 
That very evening Mr. Fogg was due at Shanghai, if he did not
 wish to miss the steamer to Yokohama. Had there been no stor
m, during which several hours were lost, they would be at thi
s moment within thirty miles of their destination.
    The wind grew decidedly calmer, and happily the sea fell 
with it. All sails were now hoisted, and at noon the Tankader
e was within forty-five miles of Shanghai. There remained yet
 six hours in which to accomplish that distance. All on board
 feared that it could not be done, and every one--Phileas Fog
g, no doubt, excepted--felt his heart beat with impatience. T
he boat must keep up an average of nine miles an hour, and th
e wind was becoming calmer every moment! It was a capricious 
breeze, coming from the coast, and after it passed the sea be
came smooth. Still, the Tankadere was so light, and her fine 
sails caught the fickle zephyrs so well, that, with the aid o
f the currents John Bunsby found himself at six o'clock not m
ore than ten miles from the mouth of Shanghai River. Shanghai
 itself is situated at least twelve miles up the stream. At s
even they were still three miles from Shanghai. The pilot swo
re an angry oath; the reward of two hundred pounds was eviden
tly on the point of escaping him. He looked at Mr. Fogg. Mr. 
Fogg was perfectly tranquil; and yet his whole fortune was at
 this moment at stake.
    At this moment, also, a long black funnel, crowned with w
reaths of smoke, appeared on the edge of the waters. It was t
he American steamer, leaving for Yokohama at the appointed ti
me.
    "Confound her!" cried John Bunsby, pushing back the rudde
r with a desperate jerk.
    "Signal her!" said Phileas Fogg quietly.
    A small brass cannon stood on the forward deck of the Tan
kadere, for making signals in the fogs. It was loaded to the 
muzzle; but just as the pilot was about to apply a red-hot co
al to the touchhole, Mr. Fogg said, "Hoist your flag!"
    The flag was run up at half-mast, and, this being the sig
nal of distress, it was hoped that the American steamer, perc
eiving it, would change her course a little, so as to succour
 the pilot-boat.
    "Fire!" said Mr. Fogg. And the booming of the little cann
on resounded in the air.
--
※ 来源:·听涛站 tingtao.dhs.org·[FROM: 匿名天使的家] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:2.600毫秒