foreign_lg 版 (精华区)

发信人: warmblue (温和的), 信区: foreign_lg
标  题: Chapter XXXI
发信站: 听涛站 (2001年11月11日01:11:49 星期天), 站内信件

    Chapter XXXI
    IN WHICH FIX, THE DETECTIVE, CONSIDERABLY FURTHERS THE IN
TERESTS OF PHILEAS FOGG
     Phileas Fogg found himself twenty hours behind time. Pas
separtout, the involuntary cause of this delay, was desperate
. He had ruined his master!
    At this moment the detective approached Mr. Fogg, and, lo
oking him intently in the face, said:
    "Seriously, sir, are you in great haste?"
    "Quite seriously."
    "I have a purpose in asking," resumed Fix. "Is it absolut
ely necessary that you should be in New York on the 11th, bef
ore nine o'clock in the evening, the time that the steamer le
aves for Liverpool?"
    "It is absolutely necessary."
    "And, if your journey had not been interrupted by these I
ndians, you would have reached New York on the morning of the
 11th?"
    "Yes; with eleven hours to spare before the steamer left.
"
    "Good! you are therefore twenty hours behind. Twelve from
 twenty leaves eight. You must regain eight hours. Do you wis
h to try to do so?"
    "On foot?" asked Mr. Fogg.
    "No; on a sledge," replied Fix. "On a sledge with sails. 
A man has proposed such a method to me."
    It was the man who had spoken to Fix during the night, an
d whose offer he had refused.
    Phileas Fogg did not reply at once; but Fix, having point
ed out the man, who was walking up and down in front of the s
tation, Mr. Fogg went up to him. An instant after, Mr. Fogg a
nd the American, whose name was Mudge, entered a hut built ju
st below the fort.
    There Mr. Fogg examined a curious vehicle, a kind of fram
e on two long beams, a little raised in front like the runner
s of a sledge, and upon which there was room for five or six 
persons. A high mast was fixed on the frame, held firmly by m
etallic lashings, to which was attached a large brigantine sa
il. This mast held an iron stay upon which to hoist a jib-sai
l. Behind, a sort of rudder served to guide the vehicle. It w
as, in short, a sledge rigged like a sloop. During the winter
, when the trains are blocked up by the snow, these sledges m
ake extremely rapid journeys across the frozen plains from on
e station to another. Provided with more sails than a cutter,
 and with the wind behind them, they slip over the surface of
 the prairies with a speed equal if not superior to that of t
he express trains.
    Mr. Fogg readily made a bargain with the owner of this la
nd-craft. The wind was favourable, being fresh, and blowing f
rom the west. The snow had hardened, and Mudge was very confi
dent of being able to transport Mr. Fogg in a few hours to Om
aha. Thence the trains eastward run frequently to Chicago and
 New York. It was not impossible that the lost time might yet
 be recovered; and such an opportunity was not to be rejected
.
    Not wishing to expose Aouda to the discomforts of travell
ing in the open air, Mr. Fogg proposed to leave her with Pass
epartout at Fort Kearney, the servant taking upon himself to 
escort her to Europe by a better route and under more favoura
ble conditions. But Aouda refused to separate from Mr. Fogg, 
and Passepartout was delighted with her decision; for nothing
 could induce him to leave his master while Fix was with him.

    It would be difficult to guess the detective's thoughts. 
Was this conviction shaken by Phileas Fogg's return, or did h
e still regard him as an exceedingly shrewd rascal, who, his 
journey round the world completed, would think himself absolu
tely safe in England? Perhaps Fix's opinion of Phileas Fogg w
as somewhat modified; but he was nevertheless resolved to do 
his duty, and to hasten the return of the whole party to Engl
and as much as possible.
    At eight o'clock the sledge was ready to start. The passe
ngers took their places on it, and wrapped themselves up clos
ely in their travelling-cloaks. The two great sails were hois
ted, and under the pressure of the wind the sledge slid over 
the hardened snow with a velocity of forty miles an hour.
    The distance between Fort Kearney and Omaha, as the birds
 fly, is at most two hundred miles. If the wind held good, th
e distance might be traversed in five hours; if no accident h
appened the sledge might reach Omaha by one o'clock.
    What a journey! The travellers, huddled close together, c
ould not speak for the cold, intensified by the rapidity at w
hich they were going. The sledge sped on as lightly as a boat
 over the waves. When the breeze came skimming the earth the 
sledge seemed to be lifted off the ground by its sails. Mudge
, who was at the rudder, kept in a straight line, and by a tu
rn of his hand checked the lurches which the vehicle had a te
ndency to make. All the sails were up, and the jib was so arr
anged as not to screen the brigantine. A top-mast was hoisted
, and another jib, held out to the wind, added its force to t
he other sails. Although the speed could not be exactly estim
ated, the sledge could not be going at less than forty miles 
an hour.
    "If nothing breaks," said Mudge, "we shall get there!"
    Mr. Fogg had made it for Mudge's interest to reach Omaha 
within the time agreed on, by the offer of a handsome reward.

    The prairie, across which the sledge was moving in a stra
ight line, was as flat as a sea. It seemed like a vast frozen
 lake. The railroad which ran through this section ascended f
rom the south-west to the north-west by Great Island, Columbu
s, an important Nebraska town, Schuyler, and Fremont, to Omah
a. It followed throughout the right bank of the Platte River.
 The sledge, shortening this route, took a chord of the arc d
escribed by the railway. Mudge was not afraid of being stoppe
d by the Platte River, because it was frozen. The road, then,
 was quite clear of obstacles, and Phileas Fogg had but two t
hings to fear-- an accident to the sledge, and a change or ca
lm in the wind.
    But the breeze, far from lessening its force, blew as if 
to bend the mast, which, however, the metallic lashings held 
firmly. These lashings, like the chords of a stringed instrum
ent, resounded as if vibrated by a violin bow. The sledge sli
d along in the midst of a plaintively intense melody.
    "Those chords give the fifth and the octave," said Mr. Fo
gg.
    These were the only words he uttered during the journey. 
Aouda, cosily packed in furs and cloaks, was sheltered as muc
h as possible from the attacks of the freezing wind. As for P
assepartout, his face was as red as the sun's disc when it se
ts in the mist, and he laboriously inhaled the biting air. Wi
th his natural buoyancy of spirits, he began to hope again. T
hey would reach New York on the evening, if not on the mornin
g, of the 11th, and there was still some chances that it woul
d be before the steamer sailed for Liverpool.
    Passepartout even felt a strong desire to grasp his ally,
 Fix, by the hand. He remembered that it was the detective wh
o procured the sledge, the only means of reaching Omaha in ti
me; but, checked by some presentiment, he kept his usual rese
rve. One thing, however, Passepartout would never forget, and
 that was the sacrifice which Mr. Fogg had made, without hesi
tation, to rescue him from the Sioux. Mr. Fogg had risked his
 fortune and his life. No! His servant would never forget tha
t!
    While each of the party was absorbed in reflections so di
fferent, the sledge flew past over the vast carpet of snow. T
he creeks it passed over were not perceived. Fields and strea
ms disappeared under the uniform whiteness. The plain was abs
olutely deserted. Between the Union Pacific road and the bran
ch which unites Kearney with Saint Joseph it formed a great u
ninhabited island. Neither village, station, nor fort appeare
d. From time to time they sped by some phantom-like tree, who
se white skeleton twisted and rattled in the wind. Sometimes 
flocks of wild birds rose, or bands of gaunt, famished, feroc
ious prairie-wolves ran howling after the sledge. Passepartou
t, revolver in hand, held himself ready to fire on those whic
h came too near. Had an accident then happened to the sledge,
 the travellers, attacked by these beasts, would have been in
 the most terrible danger; but it held on its even course, so
on gained on the wolves, and ere long left the howling band a
t a safe distance behind.
    About noon Mudge perceived by certain landmarks that he w
as crossing the Platte River. He said nothing, but he felt ce
rtain that he was now within twenty miles of Omaha. In less t
han an hour he left the rudder and furled his sails, whilst t
he sledge, carried forward by the great impetus the wind had 
given it, went on half a mile further with its sails unspread
.
    It stopped at last, and Mudge, pointing to a mass of roof
s white with snow, said: "We have got there!"
    Arrived! Arrived at the station which is in daily communi
cation, by numerous trains, with the Atlantic seaboard!
    Passepartout and Fix jumped off, stretched their stiffene
d limbs, and aided Mr. Fogg and the young woman to descend fr
om the sledge. Phileas Fogg generously rewarded Mudge, whose 
hand Passepartout warmly grasped, and the party directed thei
r steps to the Omaha railway station.
    The Pacific Railroad proper finds its terminus at this im
portant Nebraska town. Omaha is connected with Chicago by the
 Chicago and Rock Island Railroad, which runs directly east, 
and passes fifty stations.
    A train was ready to start when Mr. Fogg and his party re
ached the station, and they only had time to get into the car
s. They had seen nothing of Omaha; but Passepartout confessed
 to himself that this was not to be regretted, as they were n
ot travelling to see the sights.
    The train passed rapidly across the State of Iowa, by Cou
ncil Bluffs, Des Moines, and Iowa City. During the night it c
rossed the Mississippi at Davenport, and by Rock Island enter
ed Illinois. The next day, which was the 10th, at four o'cloc
k in the evening, it reached Chicago, already risen from its 
ruins, and more proudly seated than ever on the borders of it
s beautiful Lake Michigan.
    Nine hundred miles separated Chicago from New York; but t
rains are not wanting at Chicago. Mr. Fogg passed at once fro
m one to the other, and the locomotive of the Pittsburgh, For
t Wayne, and Chicago Railway left at full speed, as if it ful
ly comprehended that that gentleman had no time to lose. It t
raversed Indiana, Ohio, Pennsylvania, and New Jersey like a f
lash, rushing through towns with antique names, some of which
 had streets and car-tracks, but as yet no houses. At last th
e Hudson came into view; and, at a quarter-past eleven in the
 evening of the 11th, the train stopped in the station on the
 right bank of the river, before the very pier of the Cunard 
line.
    The China, for Liverpool, had started three-quarters of a
n hour before!
--
※ 来源:·听涛站 tingtao.dhs.org·[FROM: 匿名天使的家] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:1.841毫秒