foreign_lg 版 (精华区)

发信人: warmblue (温和的), 信区: foreign_lg
标  题: Chapter XXXII
发信站: 听涛站 (2001年11月11日01:12:17 星期天), 站内信件

    Chapter XXXII
    IN WHICH PHILEAS FOGG ENGAGES IN A DIRECT STRUGGLE WITH B
AD FORTUNE
     The China, in leaving, seemed to have carried off Philea
s Fogg's last hope. None of the other steamers were able to s
erve his projects. The Pereire, of the French Transatlantic C
ompany, whose admirable steamers are equal to any in speed an
d comfort, did not leave until the 14th; the Hamburg boats di
d not go directly to Liverpool or London, but to Havre; and t
he additional trip from Havre to Southampton would render Phi
leas Fogg's last efforts of no avail. The Inman steamer did n
ot depart till the next day, and could not cross the Atlantic
 in time to save the wager.
    Mr. Fogg learned all this in consulting his Bradshaw, whi
ch gave him the daily movements of the trans-Atlantic steamer
s.
    Passepartout was crushed; it overwhelmed him to lose the 
boat by three-quarters of an hour. It was his fault, for, ins
tead of helping his master, he had not ceased putting obstacl
es in his path! And when he recalled all the incidents of the
 tour, when he counted up the sums expended in pure loss and 
on his own account, when he thought that the immense stake, a
dded to the heavy charges of this useless journey, would comp
letely ruin Mr. Fogg, he overwhelmed himself with bitter self
-accusations. Mr. Fogg, however, did not reproach him; and, o
n leaving the Cunard pier, only said: "We will consult about 
what is best to-morrow. Come."
    The party crossed the Hudson in the Jersey City ferryboat
, and drove in a carriage to the St. Nicholas Hotel, on Broad
way. Rooms were engaged, and the night passed, briefly to Phi
leas Fogg, who slept profoundly, but very long to Aouda and t
he others, whose agitation did not permit them to rest.
    The next day was the 12th of December. From seven in the 
morning of the 12th to a quarter before nine in the evening o
f the 21st there were nine days, thirteen hours, and forty-fi
ve minutes. If Phileas Fogg had left in the China, one of the
 fastest steamers on the Atlantic, he would have reached Live
rpool, and then London, within the period agreed upon.
    Mr. Fogg left the hotel alone, after giving Passepartout 
instructions to await his return, and inform Aouda to be read
y at an instant's notice. He proceeded to the banks of the Hu
dson, and looked about among the vessels moored or anchored i
n the river, for any that were about to depart. Several had d
eparture signals, and were preparing to put to sea at morning
 tide; for in this immense and admirable port there is not on
e day in a hundred that vessels do not set out for every quar
ter of the globe. But they were mostly sailing vessels, of wh
ich, of course, Phileas Fogg could make no use.
    He seemed about to give up all hope, when he espied, anch
ored at the Battery, a cable's length off at most, a trading 
vessel, with a screw, well-shaped, whose funnel, puffing a cl
oud of smoke, indicated that she was getting ready for depart
ure.
    Phileas Fogg hailed a boat, got into it, and soon found h
imself on board the Henrietta, iron-hulled, wood-built above.
 He ascended to the deck, and asked for the captain, who fort
hwith presented himself. He was a man of fifty, a sort of sea
-wolf, with big eyes, a complexion of oxidised copper, red ha
ir and thick neck, and a growling voice.
    "The captain?" asked Mr. Fogg.
    "I am the captain."
    "I am Phileas Fogg, of London."
    "And I am Andrew Speedy, of Cardiff."
    "You are going to put to sea?"
    "In an hour."
    "You are bound for--"
    "Bordeaux."
    "And your cargo?" "No freight. Going in ballast."
    "Have you any passengers?"
    "No passengers. Never have passengers. Too much in the wa
y."
    "Is your vessel a swift one?"
    "Between eleven and twelve knots. The Henrietta, well kno
wn."
    "Will you carry me and three other persons to Liverpool?"

    "To Liverpool? Why not to China?"
    "I said Liverpool."
    "No!"
    "No?"
    "No. I am setting out for Bordeaux, and shall go to Borde
aux."
    "Money is no object?"
    "None."
    The captain spoke in a tone which did not admit of a repl
y.
    "But the owners of the Henrietta--" resumed Phileas Fogg.

    "The owners are myself," replied the captain. "The vessel
 belongs to me."
    "I will freight it for you."
    "No."
    "I will buy it of you."
    "No."
    Phileas Fogg did not betray the least disappointment; but
 the situation was a grave one. It was not at New York as at 
Hong Kong, nor with the captain of the Henrietta as with the 
captain of the Tankadere. Up to this time money had smoothed 
away every obstacle. Now money failed.
    Still, some means must be found to cross the Atlantic on 
a boat, unless by balloon--which would have been venturesome,
 besides not being capable of being put in practice. It seeme
d that Phileas Fogg had an idea, for he said to the captain, 
"Well, will you carry me to Bordeaux?"
    "No, not if you paid me two hundred dollars."
    "I offer you two thousand."
    "Apiece?"
    "Apiece."
    "And there are four of you?"
    "Four."
    Captain Speedy began to scratch his head. There were eigh
t thousand dollars to gain, without changing his route; for w
hich it was well worth conquering the repugnance he had for a
ll kinds of passengers. Besides, passenger's at two thousand 
dollars are no longer passengers, but valuable merchandise. "
I start at nine o'clock," said Captain Speedy, simply. "Are y
ou and your party ready?"
    "We will be on board at nine o'clock," replied, no less s
imply, Mr. Fogg.
    It was half-past eight. To disembark from the Henrietta, 
jump into a hack, hurry to the St. Nicholas, and return with 
Aouda, Passepartout, and even the inseparable Fix was the wor
k of a brief time, and was performed by Mr. Fogg with the coo
lness which never abandoned him. They were on board when the 
Henrietta made ready to weigh anchor.
    When Passepartout heard what this last voyage was going t
o cost, he uttered a prolonged "Oh!" which extended throughou
t his vocal gamut.
    As for Fix, he said to himself that the Bank of England w
ould certainly not come out of this affair well indemnified. 
When they reached England, even if Mr. Fogg did not throw som
e handfuls of bank-bills into the sea, more than seven thousa
nd pounds would have been spent!
--
※ 来源:·听涛站 tingtao.dhs.org·[FROM: 匿名天使的家] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:1.503毫秒