foreign_lg 版 (精华区)

发信人: warmblue (温和的), 信区: foreign_lg
标  题: Chapter XXXIII
发信站: 听涛站 (2001年11月11日01:12:46 星期天), 站内信件

    Chapter XXXIII
    IN WHICH PHILEAS FOGG SHOWS HIMSELF EQUAL TO THE OCCASION

     An hour after, the Henrietta passed the lighthouse which
 marks the entrance of the Hudson, turned the point of Sandy 
Hook, and put to sea. During the day she skirted Long Island,
 passed Fire Island, and directed her course rapidly eastward
.
    At noon the next day, a man mounted the bridge to ascerta
in the vessel's position. It might be thought that this was C
aptain Speedy. Not the least in the world. It was Phileas Fog
g, Esquire. As for Captain Speedy, he was shut up in his cabi
n under lock and key, and was uttering loud cries, which sign
ified an anger at once pardonable and excessive.
    What had happened was very simple. Phileas Fogg wished to
 go to Liverpool, but the captain would not carry him there. 
Then Phileas Fogg had taken passage for Bordeaux, and, during
 the thirty hours he had been on board, had so shrewdly manag
ed with his banknotes that the sailors and stokers, who were 
only an occasional crew, and were not on the best terms with 
the captain, went over to him in a body. This was why Phileas
 Fogg was in command instead of Captain Speedy; why the capta
in was a prisoner in his cabin; and why, in short, the Henrie
tta was directing her course towards Liverpool. It was very c
lear, to see Mr. Fogg manage the craft, that he had been a sa
ilor.
    How the adventure ended will be seen anon. Aouda was anxi
ous, though she said nothing. As for Passepartout, he thought
 Mr. Fogg's manoeuvre simply glorious. The captain had said "
between eleven and twelve knots," and the Henrietta confirmed
 his prediction.
    If, then--for there were "ifs" still--the sea did not bec
ome too boisterous, if the wind did not veer round to the eas
t, if no accident happened to the boat or its machinery, the 
Henrietta might cross the three thousand miles from New York 
to Liverpool in the nine days, between the 12th and the 21st 
of December. It is true that, once arrived, the affair on boa
rd the Henrietta, added to that of the Bank of England, might
 create more difficulties for Mr. Fogg than he imagined or co
uld desire.
    During the first days, they went along smoothly enough. T
he sea was not very unpropitious, the wind seemed stationary 
in the north-east, the sails were hoisted, and the Henrietta 
ploughed across the waves like a real trans-Atlantic steamer.

    Passepartout was delighted. His master's last exploit, th
e consequences of which he ignored, enchanted him. Never had 
the crew seen so jolly and dexterous a fellow. He formed warm
 friendships with the sailors, and amazed them with his acrob
atic feats. He thought they managed the vessel like gentlemen
, and that the stokers fired up like heroes. His loquacious g
ood-humour infected everyone. He had forgotten the past, its 
vexations and delays. He only thought of the end, so nearly a
ccomplished; and sometimes he boiled over with impatience, as
 if heated by the furnaces of the Henrietta. Often, also, the
 worthy fellow revolved around Fix, looking at him with a kee
n, distrustful eye; but he did not speak to him, for their ol
d intimacy no longer existed.
    Fix, it must be confessed, understood nothing of what was
 going on. The conquest of the Henrietta, the bribery of the 
crew, Fogg managing the boat like a skilled seaman, amazed an
d confused him. He did not know what to think. For, after all
, a man who began by stealing fifty-five thousand pounds migh
t end by stealing a vessel; and Fix was not unnaturally incli
ned to conclude that the Henrietta under Fogg's command, was 
not going to Liverpool at all, but to some part of the world 
where the robber, turned into a pirate, would quietly put him
self in safety. The conjecture was at least a plausible one, 
and the detective began to seriously regret that he had embar
ked on the affair.
    As for Captain Speedy, he continued to howl and growl in 
his cabin; and Passepartout, whose duty it was to carry him h
is meals, courageous as he was, took the greatest precautions
. Mr. Fogg did not seem even to know that there was a captain
 on board.
    On the 13th they passed the edge of the Banks of Newfound
land, a dangerous locality; during the winter, especially, th
ere are frequent fogs and heavy gales of wind. Ever since the
 evening before the barometer, suddenly falling, had indicate
d an approaching change in the atmosphere; and during the nig
ht the temperature varied, the cold became sharper, and the w
ind veered to the south-east.
    This was a misfortune. Mr. Fogg, in order not to deviate 
from his course, furled his sails and increased the force of 
the steam; but the vessel's speed slackened, owing to the sta
te of the sea, the long waves of which broke against the ster
n. She pitched violently, and this retarded her progress. The
 breeze little by little swelled into a tempest, and it was t
o be feared that the Henrietta might not be able to maintain 
herself upright on the waves.
    Passepartout's visage darkened with the skies, and for tw
o days the poor fellow experienced constant fright. But Phile
as Fogg was a bold mariner, and knew how to maintain headway 
against the sea; and he kept on his course, without even decr
easing his steam. The Henrietta, when she could not rise upon
 the waves, crossed them, swamping her deck, but passing safe
ly. Sometinies the screw rose out of the water, beating its p
rotruding end, when a mountain of water raised the stern abov
e the waves; but the craft always kept straight ahead.
    The wind, however, did not grow as boisterous as might ha
ve been feared; it was not one of those tempests which burst,
 and rush on with a speed of ninety miles an hour. It continu
ed fresh, but, unhappily, it remained obstinately in the sout
h-east, rendering the sails useless.
    The 16th of December was the seventy-fifth day since Phil
eas Fogg's departure from London, and the Henrietta had not y
et been seriously delayed. Half of the voyage was almost acco
mplished, and the worst localities had been passed. In summer
, success would have been well-nigh certain. In winter, they 
were at the mercy of the bad season. Passepartout said nothin
g; but he cherished hope in secret, and comforted himself wit
h the reflection that, if the wind failed them, they might st
ill count on the steam.
    On this day the engineer came on deck, went up to Mr. Fog
g, and began to speak earnestly with him. Without knowing why
 it was a presentiment, perhaps Passepartout became vaguely u
neasy. He would have given one of his ears to hear with the o
ther what the engineer was saying. He finally managed to catc
h a few words, and was sure he heard his master say, "You are
 certain of what you tell me?"
    "Certain, sir," replied the engineer. "You must remember 
that, since we started, we have kept up hot fires in all our 
furnaces, and, though we had coal enough to go on short steam
 from New York to Bordeaux, we haven't enough to go with all 
steam from New York to Liverpool." "I will consider," replied
 Mr. Fogg.
    Passepartout understood it all; he was seized with mortal
 anxiety. The coal was giving out! "Ah, if my master can get 
over that," muttered he, "he'll be a famous man!" He could no
t help imparting to Fix what he had overheard.
    "Then you believe that we really are going to Liverpool?"

    "Of course."
    "Ass!" replied the detective, shrugging his shoulders and
 turning on his heel.
    Passepartout was on the point of vigorously resenting the
 epithet, the reason of which he could not for the life of hi
m comprehend; but he reflected that the unfortunate Fix was p
robably very much disappointed and humiliated in his self-est
eem, after having so awkwardly followed a false scent around 
the world, and refrained.
    And now what course would Phileas Fogg adopt? It was diff
icult to imagine. Nevertheless he seemed to have decided upon
 one, for that evening he sent for the engineer, and said to 
him, "Feed all the fires until the coal is exhausted."
    A few moments after, the funnel of the Henrietta vomited 
forth torrents of smoke. The vessel continued to proceed with
 all steam on; but on the 18th, the engineer, as he had predi
cted, announced that the coal would give out in the course of
 the day.
    "Do not let the fires go down," replied Mr. Fogg. "Keep t
hem up to the last. Let the valves be filled."
    Towards noon Phileas Fogg, having ascertained their posit
ion, called Passepartout, and ordered him to go for Captain S
peedy. It was as if the honest fellow had been commanded to u
nchain a tiger. He went to the poop, saying to himself, "He w
ill be like a madman!"
    In a few moments, with cries and oaths, a bomb appeared o
n the poop-deck. The bomb was Captain Speedy. It was clear th
at he was on the point of bursting. "Where are we?" were the 
first words his anger permitted him to utter. Had the poor ma
n be an apoplectic, he could never have recovered from his pa
roxysm of wrath.
    "Where are we?" he repeated, with purple face.
    "Seven hundred and seven miles from Liverpool," replied M
r. Fogg, with imperturbable calmness.
    "Pirate!" cried Captain Speedy.
    "I have sent for you, sir--"
    "Pickaroon!"
    "--sir," continued Mr. Fogg, "to ask you to sell me your 
vessel."
    "No! By all the devils, no!"
    "But I shall be obliged to burn her."
    "Burn the Henrietta!"
    "Yes; at least the upper part of her. The coal has given 
out."
    "Burn my vessel!" cried Captain Speedy, who could scarcel
y pronounce the words. "A vessel worth fifty thousand dollars
!"
    "Here are sixty thousand," replied Phileas Fogg, handing 
the captain a roll of bank-bills. This had a prodigious effec
t on Andrew Speedy. An American can scarcely remain unmoved a
t the sight of sixty thousand dollars. The captain forgot in 
an instant his anger, his imprisonment, and all his grudges a
gainst his passenger. The Henrietta was twenty years old; it 
was a great bargain. The bomb would not go off after all. Mr.
 Fogg had taken away the match.
    "And I shall still have the iron hull," said the captain 
in a softer tone.
    "The iron hull and the engine. Is it agreed?"
    "Agreed."
    And Andrew Speedy, seizing the banknotes, counted them an
d consigned them to his pocket.
    During this colloquy, Passepartout was as white as a shee
t, and Fix seemed on the point of having an apoplectic fit. N
early twenty thousand pounds had been expended, and Fogg left
 the hull and engine to the captain, that is, near the whole 
value of the craft! It was true, however, that fifty-five tho
usand pounds had been stolen from the Bank.
    When Andrew Speedy had pocketed the money, Mr. Fogg said 
to him, "Don't let this astonish you, sir. You must know that
 I shall lose twenty thousand pounds, unless I arrive in Lond
on by a quarter before nine on the evening of the 21st of Dec
ember. I missed the steamer at New York, and as you refused t
o take me to Liverpool--"
    "And I did well!" cried Andrew Speedy; "for I have gained
 at least forty thousand dollars by it!" He added, more sedat
ely, "Do you know one thing, Captain--"
    "Fogg."
    "Captain Fogg, you've got something of the Yankee about y
ou."
    And, having paid his passenger what he considered a high 
compliment, he was going away, when Mr. Fogg said, "The vesse
l now belongs to me?"
    "Certainly, from the keel to the truck of the masts--all 
the wood, that is."
    "Very well. Have the interior seats, bunks, and frames pu
lled down, and burn them."
    It was necessary to have dry wood to keep the steam up to
 the adequate pressure, and on that day the poop, cabins, bun
ks, and the spare deck were sacrificed. On the next day, the 
19th of December, the masts, rafts, and spars were burned; th
e crew worked lustily, keeping up the fires. Passepartout hew
ed, cut, and sawed away with all his might. There was a perfe
ct rage for demolition.
    The railings, fittings, the greater part of the deck, and
 top sides disappeared on the 20th, and the Henrietta was now
 only a flat hulk. But on this day they sighted the Irish coa
st and Fastnet Light. By ten in the evening they were passing
 Queenstown. Phileas Fogg had only twenty-four hours more in 
which to get to London; that length of time was necessary to 
reach Liverpool, with all steam on. And the steam was about t
o give out altogether!
    "Sir," said Captain Speedy, who was now deeply interested
 in Mr. Fogg's project, "I really commiserate you. Everything
 is against you. We are only opposite Queenstown."
    "Ah," said Mr. Fogg, "is that place where we see the ligh
ts Queenstown?"
    "Yes."
    "Can we enter the harbour?"
    "Not under three hours. Only at high tide."
    "Stay," replied Mr. Fogg calmly, without betraying in his
 features that by a supreme inspiration he was about to attem
pt once more to conquer ill-fortune.
    Queenstown is the Irish port at which the trans-Atlantic 
steamers stop to put off the mails. These mails are carried t
o Dublin by express trains always held in readiness to start;
 from Dublin they are sent on to Liverpool by the most rapid 
boats, and thus gain twelve hours on the Atlantic steamers.
    Phileas Fogg counted on gaining twelve hours in the same 
way. Instead of arriving at Liverpool the next evening by the
 Henrietta, he would be there by noon, and would therefore ha
ve time to reach London before a quarter before nine in the e
vening.
    The Henrietta entered Queenstown Harbour at one o'clock i
n the morning, it then being high tide; and Phileas Fogg, aft
er being grasped heartily by the hand by Captain Speedy, left
 that gentleman on the levelled hulk of his craft, which was 
still worth half what he had sold it for.
    The party went on shore at once. Fix was greatly tempted 
to arrest Mr. Fogg on the spot; but he did not. Why? What str
uggle was going on within him? Had he changed his mind about 
"his man"? Did he understand that he had made a grave mistake
? He did not, however, abandon Mr. Fogg. They all got upon th
e train, which was just ready to start, at half-past one; at 
dawn of day they were in Dublin; and they lost no time in emb
arking on a steamer which, disdaining to rise upon the waves,
 invariably cut through them.
    Phileas Fogg at last disembarked on the Liverpool quay, a
t twenty minutes before twelve, 21st December. He was only si
x hours distant from London.
    But at this moment Fix came up, put his hand upon Mr. Fog
g's shoulder, and, showing his warrant, said, "You are really
 Phileas Fogg?"
    "I am."
    "I arrest you in the Queen's name!"
--
※ 来源:·听涛站 tingtao.dhs.org·[FROM: 匿名天使的家] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:2.308毫秒