foreign_lg 版 (精华区)

发信人: Soon (So tired,can NOT smile for you.), 信区: foreign_lg
标  题: Chinese Students in an American Professor’s Eyes
发信站: 听涛站 (2002年04月14日21:42:11 星期天), 站内信件

               Chinese Students in an American Professor’s Eyes
                                           
If you already have an offer at hand, work hard on your spoken English.
See the below.
Paleblue
Chinese Students in an American Professor's Eyes
Try a little to stretch yourself and integrate into the greater society arou
nd you. It's definitely a challenge. It can be difficult and unpleasant. But
 it can also be fun and enriching, rewarding and of the utmost benefit in th
e long run.
By George Tseo, the author of Two Skies
September 25, 2001
Being an American born Chinese, I realize I don't have perfect credentials f
or addressing questions of what it takes for Chinese born Chinese to be succ
essful in America, but one of the first and foremost factors has got to be l
anguage mastery. Not just in reading comprehension and writing, but in speec
h. Chinese TOEFL scores are averaging a little above 600, an amazing standar
d. At least three admissions officers of U.S. universities that I have spoke
n with testify to the fact that they compare foreign applicants against thei
r compatriots. That is to say Chinese applicants are compared to other Chine
se applicants and not, say, Russians or Africans. In this way the different 
national averages are taken into account. For U.S. admissions officers are k
eenly aware that elevated TOEFL scores do not necessarily indicate truly sup
erior command of the language.
The phenomenon of the Chinese graduate student who can't speak English is qu
ite common and widespread among U.S. universites. For many Chinese graduate 
students this is not necessarily a big problem. They attend classes and work
 for their advisers in the lab. They are more or less closeted away. Rare is
 the instance in which they must interact directly with a non-Chinese. On th
e other hand, many other Chinese graduate students do not enjoy the luxury o
f seclusion. They are expected to help teach undergraduate courses, either i
n part (i.e. a lab or tutorial section) or in total. When they arrive with s
tunted verbal skills, this brings into serious question their competence and
, in many cases, the continuation of their scholarships. Indeed, just the ot
her day my wife spoke with a first-semester Chinese graduate student from Be
ijing University who admitted to not being able to "understand a single word
" of what her professors were saying in class or what her adviser was saying
 to her in his office.
Some U.S. universities now conduct phone interviews of prospective Chinese g
rad students. I even know of one university that organizes face-to-face inte
rviews between Chinese applicants and its professors who happen to be in Chi
na for research or conference. All this to insure that students culled from 
the highly reputed Chinese talent pool have the linguistic skills to bring t
heir talents to bear on those tasks with which the university needs help.
For most Chinese graduate students the language problem soon begins to resol
ve itself after arrival in the U.S. Slowly, lectures become comprehensible. 
Hours spent in front of the TV are not wasted. (Hasn't China's great women's
 soccer Sun Wen star learned to speak basic English after only a summer with
 her new professional team the Atlanta Beat?) There are American friends to 
be made in the classroom and research lab.
Be that as it may, a large number of Chinese graduate students continue to s
truggle with English years after arrival and even years into their professio
nal lives here, which does have a negative impact on employment especially i
n times like these when market downturns dictate massive layoffs across many
 industrial sectors. In any corporate department, when it comes to giving pe
ople the pink slip and showing them to the door, friendship and cameraderie 
do factor in heavily. If you were a manager would you rather keep someone wh
o was fully integrated into the work place, a real team player so to speak, 
or someone who barely spoke to his colleagues and spent most of his time iso
lated in his cubicle or lab?
The crux of the problem lies in the Chinese student community. Not surprisin
gly, most Chinese graduate students begin their U.S. experience in a shared 
apartment or house exclusively with other Chinese. If they happen to work in
 a lab where there are other Chinese graduate students then there is often h
ardly any need to interact with Americans. I know of students with Chinese a
dvisers, Chinese office mates and Chinese roommates. They shop in off-campus
 Chinese grocery stores. They rent Chinese videos from a Chinese student ass
ociation service. If they are so inclined, there are Chinese churches in the
 area for them to join. If they happen to have families and bring their fami
lies over, they can if they wish engage the Chinese parents of other Chinese
 students to help take care of their children. What need to ever speak Engli
sh? Thre are people like this. Who go through their entire U.S. graduate exp
erience practically as if they had never left China.
While this type of thing may sound cozy and inviting to the prospective Chin
ese graduate student setting his sights on America, it is definitely not adv
ised. In the professional realm I know people whose very poor English is jeo
pardizing their positions right now as I write. I am privy to information fr
om both sides of the issue-the Chinese employees and their American colleagu
es. The inability of these Chinese to communicate with their office mates do
es significantly impact their work, resulting in tens of thousands of dollar
s of misspent funds, tens to perhaps hundreds of dollars in lost revenues du
e to design and production delays. The co-workers around them are talk openl
y about the need to lay these people off. This isn't prejudice or bigotry. I
ncluded among those "voting" for their ouster are Chinese and Taiwanese coll
eagues who do not want to see their company hampered by incompetence. Aftera
ll, we're talking about business survival and livelihood here.
The long and short of this is that it is well worth a Chinese student's trou
ble to learn English well. Spoken English. Not just test-taking, TOEFL-blast
ing English. U.S. university admissions officers are less and less to be foo
led by only a poor to middling command of the spoken language. And for those
 with little or no opportunity of improving this aspect of their foreign lan
guage skill while still in China, if you are lucky enough to get a chance to
 come to the U.S. for study, take full advantage of opportunities here. Take
 an English as a second language class. Most universities have them. City go
vernments and community colleges offer them. Join some university clubs to b
egin to get to know some American students. Get to know your American classm
ates and office mates. Don't be shy. DO NOT BE SHY. Force yourself to join c
onversations. Find an American roomate. This last can be such a big boost in
 so many ways if you find the right match. My own cousin is doing swimmingly
 well in all respects after living with the same American roomate for the pa
st four years.
One needn't give up "being Chinese", but there is value in trying a little t
o stretch yourself and integrate into the greater society around you. It's d
efinitely a challenge. It can be difficult and unpleasant. But it can also b
e fun and enriching, rewarding and of the utmost benefit in the long run.
--
※ 来源:·听涛站 tingtao.dhs.org·[FROM: 匿名天使的家] 
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:1.485毫秒