music 版 (精华区)

发信人: yale (闲), 信区: music
标  题: phantom of the opera 6
发信站: 听涛站 (Fri Mar  9 19:44:43 2001), 转信

act2
Scene 1
MASQUERADE
----------------------------------------------------------------------------
----
THE STAIRCASE OF THE OPERA HOUSE
(A gauze half conceals the tableau of guests at the
opera ball. The guests (whom we cannot yet see
clearly) are in fancy dress, a peacock, a lion, a
dragon, Mephistopheles, a highwayman, a clown,
knights, ladies, an executioner. M. ANDRE enters.
He is dressed as a skeleton in an opera cape. Almost
immediately M. FIRMIN arrives.He is also dressed
as a skeleton in an opera cape. The two skeletons see
each other and approach nervously)
ANDRE
M'sieur Firmin?
FIRMIN
M'sieur Andre?
M'sieur Andre?
(Each raises his mask to the other. They recognise each
other.)
FIRMIN
Dear Andre
what a splendid party!
ANDRE
The prologue
to a bright new year!
FIRMIN
Quite a night!
I'm impressed!
FIRMIN
Well, one does
one's best . . .
ANDRE/FIRMIN (raising their glasses)
Here's to us!
A toast to all the city! FIRMIN
Such a pity
that the Phantom can't
be here!
(The gauze lifts fully to reveal the staircase of the
opera house. The opera ball begins. Among the
GUESTS are four carrying strange percussion
instruments: a monkey with cymbals, a toy soldier
with a drum, a triangle, bells. Together they play
weirdly throughout)
CHORUS
Masquerade!
Paper faces on parade . . .
Masquerade!
Hide your face,
so the world will
never find you!
Masquerade!
Every face a different shade . . .
Masquerade!
Look around -
there's another
mask behind you!
Flash of mauve . . .
Splash of puce . . .
Fool and king . . .
Ghoul and goose . . .
Green and black . . .
Queen and priest . . .
Trace of rouge . . .
Face of beast . . .
Faces . . .
Take your turn, take a ride
on the merry-go-round . . .
in an inhuman race . . .
Eye of gold . . .
Thigh of blue . . .
True is false . . .
Who is who . . .?
Curl of lip . . .
Swirl of gown . . .
Ace of hearts . . .
Face of clown . . .
Faces . . .
Drink it in, drink it up,
till you've drowned
in the light . . .
in the sound . . .
RAOUL/CHRISTINE
But who can name the face . . .?
ALL
Masquerade!
Grinning yellows,
spinning reds . . .
Masquerade!
Take your fill -
let the spectacle
astound you!
Masquerade!
Burning glances,
turning heads . . .
Masquerade!
Stop and stare
at the sea of smiles
around you!
Masquerade!
Seething shadows
breathing lies . . .
Masquerade!
You can fool
any friend who
ever knew you!
ever knew you!
Masquerade!
Leering satyrs,
peering eyes . . .
Masquerade!
Run and hide -
but a face will
still pursue you!
(The ENSEMBLE activity becomes background, as
ANDRE, FIRMIN, MEG, GIRY, PIANGI and CARLOTTA
come to the fore, glasses in hand)
GIRY
What a night
MEG
What a crowd!
ANDRE
Makes you glad!
FIRMIN
Makes you proud!
All the creme
de la creme!
CARLOTTA
Watching us watching them!
MEG/GlRY
And all our fears
are in the past!
ANDRE
Six months...
PIANGI
Of relief!
CARLOTTA
Of delight!
ANDRE/FIRMIN
Of Elysian peace!
MEG/GIRY
And we can breathe at last!
CARLOTTA
No more notes!
PIANGI
No more ghost!
GIRY
Here's a health!
ANDRE
Here's a toast:
to a prosperous year!
FIRMIN
To the new chandelier!
PIANGI/CARLOTTA
And may its
splendour never fade!
FIRMIN
Six months!
GIRY
What a joy!
MEG
What a change!
FIRMIN/ANDRE
What a blessed release!
ANDRE
And what a masquerade!
(They clink glasses and move off RAOUL and
CHRISTINE emerge. She is admiring a new acquisition:
an engagement ring from RAOUL, which she has
attached to a gold chain around her neck.)
CHRISTINE
Think of it!
A secret engagement!
Look - your future bride!
Just think of it!
RAOUL
But why is it secret?
What have we to hide?
CHRISTINE
Please, let's not fight . . .
RAOUL
Christine, you're free!
CHRISTINE
Wait till the time is right . . .
RAOUL
When will that be?
It's an engagement,
not a crime!
Christine,
What are you
afraid of?
CHRISTINE
Let's not argue . . .
RAOUL
Let's not argue . . .
CHRISTINE
Please pretend . . .
RAOUL
I can only hope I'll . . .
CHRISTINE
You will . . .
BOTH
. . . understand
in time . . .
(Dance section, in which CHRISTINE, almost
coquettish almost jittery, goes from man to man. But too
many of her partners seem to be replicas of the
PHANTOM, and each spins her with increasing force.
Eventually RAOUL rescues her and holds her tightly. He
whirls her back into the dance, as the music heads
towards its climax.)
ALL
Masquerade!
Paper faces on parade!
Masquerade!
Hide your face,
so the world will
never find you!
Masquerade!
Every face a different shade!
Masquerade!
Look around -
There's another
mask behind you!
Masquerade!
Burning glances,
turning heads . . .
Masquerade!
Stop and stare
at the sea of smiles
around you!
Masquerade!
Grinning yellows,
spinning reds . . .
Masquerade!
Take your fill -
let the spectacle
astound you!
(At the height of the activity a grotesque figure suddenly
appears at the lop of the staircase. Dressed all in
crimson, with a death's head visible inside the hood of
his robe, the PHANTOM has come to the party. With
dreadful wooden steps he descends the stairs and takes the
centre of the stage)
PHANTOM
Why so silent, good messieurs?
Did you think that I had left you for good?
Have you missed me, good messieurs?
I have written you an opera!
(He takes from under his robe an enormous bound
manuscript)
Here I bring the finished score -
"Don Juan Triumphant" !
(He throws it to ANDRE)
I advise you
to comply -
my instructions
should be clear -
Remember
there are worse things
than a shattered chandelier . . .
(CHRISTlNE, mesmerized, approaches as the
PHANTOM beckons her. He reaches out, grasps the
chain that holds the secret engagement ring, and rips it
from her throat)
Your chains are still mine -
you will sing for me!
(ALL cower in suspense as the music crescendos, until
suddenly, his figure evaporates)
----------------------------------------------------------------------------
----
Scene 2
BACKSTAGE
----------------------------------------------------------------------------
----
(GIRY is hurrying across. RAOUL appears and calls
after her)
RAOUL
Madame Giry. Madame Giry . . .
GIRY
Monsieur, don't ask me - I know no more than
anyone else.
(She moves off again. He stops her)
RAOUL
That's not true. You've seen something, haven't
you ?
GIRY (uneasily)
I don't know what I've seen . . . Please don't ask me,
monsieur . . .
RAOUL (desperately)
Madame, for all our sakes . . .
GIRY (She has glanced nervously about her and
suddenly deciding to trust him, cuts in):
Very well. It was years ago. There was a travelling
fair in the city. Tumblers, conjurors, human
oddities . . .
RAOUL
Go on . . .
GIRY (trance-like, as she retraces the past)
And there was . . . I shall never forget him: a man . .
Iocked in a cage . . .
RAOUL
In a cage . . ?
GIRY
A prodigy, monsieur! Scholar, architect, musician .
RAOUL (piecing together the jigsaw)
A composer . . .
GIRY
And an inventor too, monsieur. They boasted he
had once built for the Shah of Persia, a maze of
mirrors . . .
RAOUL (mystified and impatient, cuts in)
Who was this man . . .?
GIRY (with a shudder)
A freak of nature . . .
more monster
than man . . .
RAOUL (a murmur)
Deformed . . .?
GIRY
From birth, it seemed . . .
RAOUL
My God . . .
GIRY
And then . . . he went missing. He escaped.
RAOUL
Go on.
Go on.
GIRY
They never found him
it was said he
had died . . .
RAOUL (darkly)
But he didn't die, did he?
GIRY
The world forgot him,
but I never can . . .
For in this darkness
I have seen him again . . .
RAOUL
And so our
Phantom's this man . . .
GIRY (starts from her daze and turns to go)
I have said too much, monsieur.
(She moves off into the surrounding blackness)
And there have been too many accidents . . .
RAOUL (ironical)
Accidents?!
GIRY
Too many . . .
Too many . . .
(And, before he can question her further, she has
disappeared)
RAOUL (running after her)
Madame Giry . . .!
----------------------------------------------------------------------------
----
Scene 3
THE MANAGERS ' OFFICE
----------------------------------------------------------------------------
----
(The PHANTOM'S score lies open on the desk.
ANDRE is impatiently flicking through it)
ANDRE
Ludicrous!
Have you seen the score?
FIRMIN (entering)
Simply ludicrous!
ANDRE
It's the final straw!
FIRMIN
This is lunacy!
Well, you know my views . . .
ANDRE
Utter lunacy!
FIRMIN
But we daren't refuse . . .
ANDRE (groans)
Not another
chandelier . . .
FIRMIN
Look, my friend, what
we have here . . .
(He has two notes from the PHANTOM, one of which he
hands to ANDRE, who opens it and reads):
ANDRE
"Dear Andre,
Re my orchestrations:
We need another first bassoon.
Every note's overblown-
and that third trombone
has to go!
The man could not be deafer,
so please preferably one
who plays in tune!"
FIRMIN (reading his letter)
"Dear Firmin,
vis a vis my opera:
some chorus-members must be sacked.
If you could, find out which
has a sense of pitch -
wisely, though,
I've managed to assign a
rather minor role to those
who cannot act! "
(They are interrupted by the arrival of CARLOTTA and
PIANGI both furiously brandishing similar notes)
CARLOTTA
Outrage!
FIRMIN
What is it now?
CARLOTTA
This whole affair is
an outrage!
FIRMIN
Signora, please . . .
ANDRE
ANDRE
Now what's the matter?
CARLOTTA
Have you seen
the size of my part?
ANDRE
Signora, listen . . .
PIANGI
It's an insult!
FIRMIN
Not you as well!
PIANGI
Just look at this -
it's an insult!
FIRMIN
Please, understand . . .
ANDRE
Signor! Signora!
CARLOTTA
The things I have
to do for my art!
PIANGI (stabbing a finger at the open score)
If you .an call
this gibberish "art" !
(RAOUL and CHRISTINE enter: CARLOTTA bristles)
CARLOTTA (dryly)
Ah! Here's our little flower!
FIRMIN
Ah Miss Daae
quite the lady
of the hour!
ANDRE (explaining)
You have
secured the largest role
in this "Don Juan".
CARLOTTA (half to herself)
Christine Daae?
She doesn't have
the voice!
FIRMIN (hearing this, to CARLOTTA)
Signora, please!
RAOUL (to the MANAGERS)
Then I take it
you're agreeing.
CARLOTTA (aside)
She's behind this . . .
ANDRE
It appears we have
no choice.
CARLOTTA (unable to contain herself any longer,
points accusingly)
She's the one
behind this!
Christine Daae!
CHRISTINE (who has been silent till now, incensed at
this)
How dare you!
CARLOTTA
I'm not a fool!
CHRISTINE
You evil woman!
How dare you!
CARLOTTA
You think I'm blind?
CHRISTINE
This isn't my fault!
I don't want any
part in this plot!
FIRMIN
Miss Daae, surely . . .
ANDRE
But why not?
PIANGI (baffled, to CARLOTTA)
What does she say?
FIRMIN (reasonably)
It's your decision -
(Suddenly rounding on her)
But why not?
CARLOTTA (to PIANGI)
She's backing out!
ANDRE
You have a duty!
CHRISTINE
I cannot sing it,
duty or not!
RAOUL (comforting)
Christine . . .
Christine . . .
You don't have to . . .
they can't make you . . .
(MEG and GlRY arrive, the latter bearing another note
from the PHANTOM)
GIRY
Please, monsieur:
another note.
(The MANAGERS gesture: "read it". As she reads, ALL
react variously, as they are singled out)
GIRY
"Fondest greetings
to you all !
A few instructions
just before
rehearsal starts:
Carlotta must be
taught to act . . . ,"
(The PHANTOM'S voice gradually takes over
from her)
PHANTOM'S VOICE
. . . not her normal trick
of strutting round the stage.
Our Don Juan must
lose some weight -
it's not healthy in
a man of Piangi's age.
And my managers
must learn
that their place is in
an office, not the arts.
As for Miss Christine Daae . . .
No doubt she'll
do her best - it's
true her voice is
good. She knows, though,
should she wish to excel
she has much still
to learn, if pride will
let her
return to me, her
teacher,
her teacher . . .
Your obedient friend . . .
(The PHANTOM'S voice fades out and GIRY takes over)
GIRY
GIRY
". . . and Angel . . ."
(Attention now focuses on RAOUL whose eyes are
suddenly bright with a new thought)
RAOUL
We have all been
blind - and yet the
answer is staring us
in the face . . .
This could be the
chance to ensnare our
clever friend . . .
ANDRE
We're listening . . .
FIRMIN
Go on.
RAOUL
We shall play his
game - perform his
work - but remember we
hold the ace . . .
For, if Miss Daae
sings, he is certain
to attend . . .
ANDRE (carried along by the idea)
We make certain
the doors are barred . . .
FIRMIN (likewise)
We make certain
our men are there . . .
RAOUL
We make certain
they're armed . . .
RAOUL/ANDRE/FIRMIN (savouring their victory)
The curtain falls -
his reign will end!
(ALL have been listening intently. GIRY is the first to
express a reaction. CHRISTINE remains silent and
withdrawn)
GIRY
Madness!
ANDRE
I'm not so sure . . .
FIRMIN
Not if it works . . .
GIRY
This is madness!
ANDRE
The tide will turn!
GIRY
Monsieur, believe me -
there is no way of
turning the tide!
FIRMIN (to GIRY)
You stick to ballet!
RAOUL (rounding on GIRY)
Then help us!
GIRY
Monsieur, I can't . . .
RAOUL
Instead of warning us . . .
RAOUL/ANDRE/FIRMIN
Help us!
GIRY
I wish I could . . .
RAOUL/ANDRE/FIRMIN
Don't make excuses!
RAOUL
Or could it be that
you're on his side?
GIRY (to RAOUL)
Monsieur, believe me,
I intend no ill . . .
(to ANDRE and FIRMIN)
But messieurs, be careful -
we have seen him kill . . .
ANDRE/FIRMIN (to GIRY)
We say he'll fall
and fall he will!
CARLOTTA
She's the one behind this!
Christine!
This is all her doing!
PIANGI
This is the truth!
Christine Daae!
RAOUL
This is his undoing!
ANDRE/FIRMIN (to RAOUL)
If you succeed
you free us all -
this so called "angel"
has to fall!
RAOUL
Angel of music,
fear my fury -
Here is where you fall!
GIRY (to RAOUL)
Hear my warning!
Fear his fury!
CARLOTTA
What glory can
she hope to gain?
It's clear to all
the girl's insane!
ANDRE (to FIRMIN)
Christine sings
We'll get our man . . .
PIANGI
She is crazy!
She is raving!
She is raving!
FIRMIN (to ANDRE)
If Christine helps
us in this plan . . .
RAOUL
Say your prayers,
black angel of death!
CHRISTINE (vainly pleading amidst the tumult)
Please don't . . .
ANDRE (to FIRMIN)
If Christine won't,
then no-one can . . .
GIRY (to RAOUL)
Monsieur, I beg you,
do not do this . . .
PIANGI/CARLOTTA
Gran Dio!
Che imbroglio!
ANDRE/FIRMIN
This will seal his fate!
CHRISTINE (bursting through the hubbub with a
great cry)
If you don't stop,
I'll go mad! ! !
(to RAOUL, pleading)
Raoul, I'm frightened -
don't make me do this . . .
Raoul, it scares me -
don't put me through this
ordeal by fire . . .
he'll take me, I know . . .
we'll be parted for ever . . .
he won't let me go . . .
What I once used to dream
I now dread . . .
if he finds me, it won't
ever end . . .
and he'll always be there,
singing songs in my head . . .
he'll always be there,
singing songs in my head . . .
(ALL stare at her)
CARLOTTA
She's mad . . .
RAOUL (to CHRISTINE)
You said yourself
he was nothing
but a man . . .
Yet while he lives,
he will haunt us
till we're dead . . .
(CHRISTINE turns away unhappily)
CHRISTINE
Twisted every way,
what answer can I give?
Am I to risk my life,
to win the chance to live?
Can I betray the man
who once inspired my voice?
Do I become his prey?
Do I have any choice?
He kills without a thought,
he murders all that's good . . .
I know I can't refuse
and yet, I wish I could . . .
Oh God - if I agree,
what horrors wait for me
in this, the Phantom's opera . . .?
RAOUL (to CHRISTINE, very tenderly)
Christine, Christine,
don't think that I don't care -
but every hope
and every prayer
rests on you now . . .
(CHRISTINE, overcome by her conflicting emotions
turns away and hurries out. RAOUL strides forward and
addresses an imaginary PHANTOM)
RAOUL
So, it is to be war between us! But this time, clever
friend, the disaster will be yours!
(As lights fade, ATTENDANTS stretch a red, velvet rope
across the downstage area. OTHERS bring on gilt chairs.
CARLOTTA PIANGI and GIRY move downstage to take
their places for the next scene)

--

              青青子衿,悠悠我心。但为君故,沉吟至今。

※ 来源:.听涛站 cces.net.[FROM: 匿名天使的家]
[百宝箱] [返回首页] [上级目录] [根目录] [返回顶部] [刷新] [返回]
Powered by KBS BBS 2.0 (http://dev.kcn.cn)
页面执行时间:2.235毫秒